Analiza medicală NT-proBNP (N-terminal pro-B-type natriuretic peptide) este un test de laborator care măsoară nivelul unei molecule produse de inimă și eliberate în sânge în condiții de stres mecanic. NT-proBNP este un marker al funcției cardiace și este utilizat în principal pentru diagnosticul și monitorizarea insuficienței cardiace.
Valorile crescute ale NT-proBNP pot indica o insuficiență cardiacă sau alte afecțiuni care afectează inima, precum infarctul miocardic acut, hipertensiunea arterială, embolia pulmonară, cardiomiopatia sau valvulopatiile. Simptomele asociate cu valorile crescute ale NT-proBNP pot include dificultăți de respirație, oboseală, edeme (umflături cauzate de retenția de lichide), palpitații, tuse, intoleranță la efort și creșterea în greutate.
Valorile scăzute ale NT-proBNP sunt în general considerate normale și sugerează o funcție cardiacă adecvată. Nu există simptome specifice asociate cu valorile scăzute ale NT-proBNP, deoarece acestea sunt așteptate într-un context sănătos.
Pentru a interpreta corect rezultatele analizei NT-proBNP și a determina cauza valorilor crescute, este important să consultați un medic specialist, de preferință un cardiolog. Acesta va putea să analizeze rezultatele în contextul stării generale de sănătate și a simptomelor prezentate. Tratamentul va depinde de cauza subiacentă a valorilor crescute ale NT-proBNP și poate include modificări ale stilului de viață, medicație specifică, proceduri intervenționale sau chirurgie, în funcție de severitatea și natura afecțiunii cardiace.
Bibliografie:
- Braunwald’s Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine, 11th Edition, Douglas L. Mann, Douglas P. Zipes, Peter Libby, Robert O. Bonow, Elsevier, 2018.
- Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 6th Edition, Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood, David E. Bruns, Elsevier, 2017.
- Harrison’s Principles of Internal Medicine, 20th Edition, J. Larry Jameson, Anthony S. Fauci, Dennis L. Kasper, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, Joseph Loscalzo, McGraw-Hill Education, 2018.