Testul Coombs direct, sau testul antiglobulinic direct, este o analiză medicală utilizată pentru a detecta prezența anticorpilor care se leagă direct de suprafața eritrocitelor (globulele roșii). Acest test este adesea efectuat pentru a identifica cauzele hemolizei (distrugerea globulelor roșii) și a anemiei hemolitice, precum și pentru a monitoriza starea pacienților cu boli autoimune care afectează sistemul sanguin.
Cauzele valorilor crescute în testul Coombs direct pot fi:
- Anemia hemolitică autoimună: Un răspuns imun anormal în care organismul produce anticorpi împotriva propriilor eritrocite.
- Boala hemolitică la nou-născuți: O incompatibilitate între grupurile sanguine ale mamei și fătului, care poate determina producerea de anticorpi de către mamă împotriva eritrocitelor fătului.
- Reacții transfuzionale: Reacții imune la globulele roșii incompatibile administrate în timpul unei transfuzii de sânge.
Simptomele valorilor crescute în testul Coombs direct pot include:
- Icter: O culoare gălbuie a pielii și a albului ochilor, cauzată de acumularea bilirubinei în organism.
- Anemie: Oboseală, slăbiciune, paloare și amețeli, cauzate de scăderea numărului de globule roșii.
- Splenomegalie: Mărirea splinei, care poate duce la senzație de plenitudine sau durere în partea stângă a abdomenului.
Cauzele valorilor scăzute în testul Coombs direct pot fi:
- Absența unui răspuns imun împotriva eritrocitelor în organism.
- Administrarea de tratamente care suprimă răspunsul imun, cum ar fi imunosupresoarele sau corticosteroizii.
Simptomele valorilor scăzute în testul Coombs direct pot fi inexistente sau nespecifice, întrucât absența anticorpilor indicaților de obicei un rezultat normal sau o boală autoimună bine controlată.
Bibliografie:
- Garratty, G. (2005). Immune hemolytic anemia associated with drug therapy. Blood Reviews, 19(4), 183–192. https://doi.org/10.1016/j.blre.2005.01.001
- Hendrickson, J. E., & Tormey, C. A. (2016). Understanding red blood cell alloimmunization triggers. Hematology, American Society of Hematology Education Program, 2016(1), 446–451. https://doi.org/10.1182/asheducation-2016.1.446